vrijdag 31 juli 2015

Dag 4: duiken bij Cozumel en kakkedingen

Na de waanzinnige ervaring van gisteren hebben we vandaag weer een mooi programma, we gaan twee duiken maken bij Cozumel.

Om 07.00u zitten we al op de Ferry die ons naar Cozumel brengt, daar aangekomen stappen we in de taxi die ons naar Bleu Angel brengt (een duikhotel met duikschool). Eerst wordt al het papierwerk in orde gemaakt, daarna het duikmateriaal en voor we het weten zitten we met nog 8 mensen op de boot richting onze eerste duikstek.

Voor Twan wordt dit zijn eerste duik in zee en hij heeft best wel last van (gezonde) spanning (en ik ook). Omdat het voor Twan de eerste keer in zee is hebben we besloten om een privé gids te nemen en niet met de groep te duiken. Zo kunnen we in ons eigen tempo duiken en hoeft niemand zich schuldig te voelen als het even iets langer duurt.

Carlos is een aardige vent en geeft een goede en duidelijke briefing over wat ons onder water staat te wachten en na de briefing zijn we er dan ook helemaal klaar voor. De groep van acht gaat eerst te water voordat wij met z'n vieren de zee in springen.

En wat blijft het toch bijzonder, duiken met je eigen kind, zo gaaf. In het begin was ik meer met Twan bezig dan met mijn omgeving, maar dat was al snel over aangezien er onder water zoveel te zien was en Twan prima ging!

Ook deze keer hebben we weer een enorme mazzel gehad, allereerst hebben we een gigantische reuzenkrab gezien, hij was zo groot dat Carlos later zei dat hij nog nooit zo'n grote had gezien! Daarna zat er op de bodem van de zee een schildpad op zijn gemak te eten, ook echt weer zo mooi om te zien!! En als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een zusterhaai voorbij zwemmen, Redmer is er nog een stukje mee mee gezwommen, ik heb gekeken vanaf een gepaste afstand -;)
Maar jeetje zeg, wat is dit gaaf en dat allemaal in een duik. En buiten deze bijzondere encounters zwommen er nog heel veel andere mooie en bijzondere vissen die ook zeker de moeite waard waren.
Al met al een geslaagde eerste duik, en wat zijn we trots op Twan. Hij heeft het fantastisch gedaan, er stond best veel stroming en dan is het af en toe best lastig, maar hij deed het super!!

Terug op de boot was het tijd voor een hapje en een drankje en het uitwisselen van verhalen met de andere acht! En na een uurtje begonnen we aan onze tweede duik.
Dit was een hele andere omgeving dan de eerste duikplek, hier hebben we vooral boven het rif gezwommen en veel kleinere visjes en anemonen gezien. Ook dit was weer een heerlijke duik en Twan kreeg ook wat meer grip op de stroming waardoor het bij hem ook steeds beter ging. Op een gegeven moment zag Twan een rog voorbij zwemmen en kon ons allemaal op tijd inseinen, zodat wij daar ook nog van konden genieten.

Terug op de boot waren we meer dan tevreden en Twan kreeg een mooi compliment van Carlos,"You will be a great diver" hij had het zo goed gedaan voor iemand die net een week zijn Open Water Brevet heeft!!

Terug aan wal stond er nog een lunch op ons te wachten, dit was een leuke bijkomstigheid, want hier handen we helemaal niet op gerekend. Dus we hebben nog heerlijk na zitten genieten van onze duik tijdens de Mexicaanse lunch!

Daarna de taxi terug genomen naar het centrum van Cozumel, we willen even rondkijken en het HardRock Café bezoeken, de verzameling moet tenslotte aangevuld worden.
Het is zo warm vandaag en na even te hebben rondgelopen besluiten we maar gelijk naar het HardRock Café te gaan. Maar wat blijkt bij aankomst, de gevel bestaat nog maar de deuren zitten dicht en zijn in tijden niet open geweest zo te zien. Mmmm....dat is wel erg jammer! Als er iemand naar ons toe komt om te vragen of we een excursie willen doen, vertellen we hem dat we eigenlijk het HardRock in wilde. Oh zegt de goede man, die zit aan de andere kant van Cozumel, waar de cruiseschepen aan leggen. Echt, oké bedankt, daar komen we dus ongeveer net vandaan.

Dus hup ik snel weer een taxi aangehouden (voordat Redmer zijn bedenkingen kon uitspreken) en wij terug naar de andere kant van het eiland. En ja hoor, in een nieuw pand, net geopend het nieuwe HardRock Café!!

Op het dakterras hebben we heerlijk genoten van een drankje en een hapje (lees maaltijd) en omdat bleek dat we toen ook de Ferry hadden gemist hebben we nog maar een drankje genomen.

Voordat we weggingen nog even de winkel in voor mijn souvenirglas en een pin voor Twan en toen was het toch echt tijd om terug te gaan.


Deze is het geworden, die vond Twan na vandaag wel heel toepasselijk!

Op de Ferry had ik me heerlijk (asociaal) geïnstalleerd en lag ik languit over drie stoelen tegen het schip geleund. Hoor ik Twan opeens roepen, gatver een kakkerlak en tegelijkertijd zegt Redmer dat ik naar voren moet. Echt hoor ik verbaas mezelf op sommige momenten hoe soepel, lenig en vlug ik kan zijn.
Ik stond dus gelijk in het gangpad te gruwelen en met mijn radar ogen was ik op zoek naar de dader.
Twan lag helemaal in een deuk, het was maar een kleintje...ja dus!!!

Het leuke is dat ik met deze actie toch wel enige paniek op de twee rijen voor me voor elkaar kreeg. Een vrouw vroeg me wat er was en ik zei dat er een kakkerlak op de wand liep, waarop haar voeten omhoog kwamen en haar zoontje werd weggesleurd van de wand en op de middelste stoel moest gaan zitten. Haar dochter (een rij daarvoor) vroeg wat er was, eerst vertelde moeder het niet maar op een gegeven moment ,na enig aandringen van dochters kant, vertelde ze toch maar wat er was. Dochterlief schiet ook gelijk met haar voeten omhoog waarop ik heel lief (vanuit het gangpad) zeg, "maar hij loopt op de wand hoor".
Dochterlief zit gelijk bij pa op schoot en wil van stoel wisselen, pa die stoer alle commotie niet begrijpt wisselt van stoel, maar even later zie ik hem toch ook op de middelste stoel gaan zitten.
Nu heb ik er flinke lol van van, maar ik heb in dat half uur toch echt wel verschillende kakkedingen zien lopen :-(

's Avonds hebben we niets meer gedaan, we zaten allemaal nog vol van het HardRock Café, dus we hebben alleen nog een drankje in de bar genomen voordat we lekker ons bed in zijn gedoken.

Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen!

2 opmerkingen:

  1. Wat gaaf om met jullie mee te kunnen reizen via het verslag.Wij zijn jaren terug ook een aantal keer in Mexico geweest en hebben toen met een onderzeeboot bij Cozumel de wereld onder water bekeken, maar dit is helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Drayertjes!
    Wij zijn helaas al weer terug van vakantie en kunnen nu jullie blog bijhouden.
    Leuk om weer te lezen hoeveel jullie alweer gedaan hebben in 4 dagen.
    Duiken daar lijkt me ook wel wat, gaaf die walvishaai!

    BeantwoordenVerwijderen