zaterdag 1 augustus 2015

Dag 5: Op pad naar Chitzén Itzá

Op ons gemak opgestaan, de koffers ingepakt en heerlijk een heerlijk ontbijt genuttigd bij Aroma Celantro. Een heerlijk komkommersapje met limoen en chiazaad gedronken en scrambled eggs gegeten, Redmer een Mexicaanse ei gevuld met van alles en Twan ook scrambled eggs met een sapje.

Daarna de auto opgehaald en vertrokken richting Vallodalid! De wegen zijn tot nu toe goed begaanbaar en we rijden dan ook lekker door.

Aangekomen in Vallodalid (ondertussen is het 38graden) hebben we een rondje rond de kerk en het plein gelopen en hebben we bij de lokale foodcourt wat gegeten.
Een oudere vrouw kwam langs met een bekertje voor wat kleingeld en in de eerste instantie schudde we van nee. Maar het is soms echt zo schrijnend om die oudere mensen te zien bedelen om een paar centen, het zal je moeder toch maar zijn. Dus toch wat kleingeld in haar bekertje gedaan en toen ze even later een achtergelaten cola pakte en aan een tafeltje ging zitten ben ik ook nog de helft van mijn fruitsalade gaan brengen. De bijna tandeloze brede glimlach van oma maakte mijn dag weer helemaal goed.

Daarna de auto weer in op zoek naar Cenote Dzitnup. Dit is een ondergrondse rivier waar we hopen wat verkoeling te kunnen vinden. Na wat heen en weer rijden en hier en daar wat rondvragen vinden we uiteindelijk de Cenote en kunnen we heerlijk genieten van het koude water.

Het is eigenlijk gewoon een attractie, je betaald entree, loopt langs allerlei lokale marktkraampjes met koopwaar, krijgt een zwemvest en een duikbril aaangeboden (tegen betaling) waar we dan ook vriendelijk voor bedanken. Dan daal je een trap af een soort grot in en dan is het daar, het ondergrondse water.
We zijn er net zo lang ingebeleven tot de ijspegels aan onze neus begonnen te groeien. Helaas eenmaal buiten met 38 graden zijn die ook zo weer gesmolten.

Dan maar op weg naar het hotel "Haciënda Chitzén Itzá" daar hebben ze ook een zwembad. Onderweg bij een supermarkt nog de nodige frisdrank en flessen water ingeslagen en hup weer op weg.
We waren vlakbij, dus het hotel hadden we dan ook redelijk snel gevonden. Inchecken, de kamer in omkleden en plonsen maar, heerlijk dat water, al was dit niet echt koud.

's Avonds hebben we in het hotel gegeten, het is allemaal best chic, groente en fruit verbouwen ze zelf en we eten dan ook biologisch. Het is een bijzondere ervaring, maar we hebbend lekker gegeten (de foto's spreken denk ik voor zich).

Daarna terug naar de kamer, lekker relaxen voordat we gaan slapen.

Morgen weer vroeg op tot dan!

1. Ik geloof dat je blij moet zijn dat je Solange iet bij je hebt met die bedelende mensen. Dat zou je een vermogen gaan kosten. Het is ons nog niet vaak gelukt om ze voorbij te lopen zonder wat te geven. Maar aan de helft van mijn fruitsalade heb ik nog niet gedacht. :-) :-)