zondag 2 augustus 2015

Dag 6: Chitchén Itzá

Vanmorgen ging de wekker 06.45u, lekker vroeg en er komt hier en daar dan ook wat gebrom van een puber die nog best even wil blijven liggen (het is vakantie). Helaas ook Twan moet gewoon zijn bed uit, we gaan de Maya ruïnes van Chitzén Itzá bekijken en we moeten om 08.20u klaar staan.
We eten eerst een lekker ontbijt voordat we op pad gaan met onze gids Juan!

Het hotel heeft een privé ingang naar het terrein, de kaartjes zijn al voor ons gekocht en voor we het weten staan we voor het eerste gebouw. Juan is een leuke en gezellige gids, hij weet enorm veel en geeft ons heel veel informatie over alles. We bekijken de soms indrukwekkende ruïnes en leren heel wat over de Maya's en de Azteken.

Het belangrijkste gebouw is de piramide van Kukulkán, de gevederde slang. Tijdens de equinox, in maart en september, kruipt de slangengod Kukulkán in een uniek spel van licht en schaduw over de trappen van de piramide naar beneden.
Hieruit blijkt hoe groot de astronomische kennis van de Maya's was.De piramide is ongeveer 30m hoog en staat midden in Chitzén Itzá en werd door de Maya's voor religieuze ceremoniën gebruikt.

Helaas is "voor het behoud van de piramide" het beklimmen van de piramide niet meer mogelijk.

We eindigen de trip voor een gebouw/winkel waar ze pure chocolade verkopen en op de vraag of we er wat van willen proeven antwoorden de mannen positief.
Juan kijkt mij vragend aan, maar ik zeg hem dat ik een van de weinige vrouwen ben die niet van chocolade houdt.
De mannen krijgen een soort chocomelk in een bekertje, het smaakt zo goed dat Twan een grote beker wil.
Hier eindigt tevens onze tour met Juan en we nemen afscheid, maar beloven contact te houden.

Terug aangekomen in het hotel zoeken we de verkoeling van het zwembad op en genieten we van het mooie weer.

Aan het einde van de middag besluiten we nog een bezoek te brengen aan de grot Balancanché aangezien deze vlakbij is. Helaas rijden we een paar keer verkeerd en het duurt dan ook even voor we hem gevonden hebben.
Maar precies op tijd voor de laatste rondleiding komen we aan bij de grot. Samen met twee Mexicaanse gezinnen dalen we af de druipsteengrot in.

In deze grot hielden Maya's ook ceremoniën en er is zelf een rechthoekig stenen altaar dat de troon van de jaguar wordt genoemd. Er vliegen volop vleermuizen door de grot en onze tocht gaat dan ook gepaard met kleine gilletjes, wij moeten alleen maar lachen.
Zijn wij gewend dat het lekker koel/koud wordt in grotten, hier worden we teleurgesteld. Het is er warm en benauwd en het zweet loopt bij iedereen in straaltjes, sommigen gaan zelf zitten en geloven het wel.
Wij dalen wel helemaal af tot het diepste punt en komen uit op een plateau in het water, hier moeten we toch wel even op adem komen, maar het is de moeite waard.

Terug in de buitenlucht is de lucht helemaal betrokken en regent het flink. We lopen op ons gemak naar de auto en verwelkomen deze frisse bui. Eenmaal in de auto barst het geweld echt los en spoelt het water over de weg. Zo plots als de regen kwam zo snel is hij ook weer verdwenen, het spettert alleen nog een beetje.

We hebben besloten om vanavond in een nabij gelegen plaatsje wat te gaan eten. Het eten in het hotel was lekker, maar erg bijzonder en prijzig.
We hebben nu heerlijk gegeten tussen de locals, ondertussen werd er een soort ceremoniële dans opgevoerd, dus we hebben genoten van ons etentje.

Morgen weer een nieuwe dag

Nog een paar foto's van Chitzén Itzá.

1. Hallo luitjes,Wat genieten we van jullie bloc hetis een belevenis wat
    jullie allemaal doen geweldig.We kijken gewoon uit naar het volgende,
    en trots op Twan zijn eerste zeeduik Fantasties.

2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

3. Gaaf om zo op pad te gaan met een gids. Wij hebben ooit de pyramide wel nog beklommen, doodeng. De ambulance stond beneden te wachten. Gaaf die grot ook met de vleermuizen. Veel plezier.

4. Wat een top dag!!! Die pyramide zal in het echt nog vele malen indrukwekkender zijn dan op de foto. Zo te lezen hebben jullie het daar fantastisch!