maandag 3 augustus 2015

Dag 7: via Izamal en Merida naar Uxmal

Vanmorgen rustig opgestaan en na het ontbijt vertrokken richting Izamal. Daar aangekomen hebben we de auto geparkeerd op het plein, de zócalo, (met toestemming van oom agent) en hebben we het franciscanenklooster bezocht.

Het klooster is zonnig geel gekleurd, net als veel andere gebouwen in de stad. Het klooster is het grootse gebouw uit de koloniale tijd van Yucatán. De binnenplaats van het klooster is 8000m2 alleen de Sint Pieter in Rome heeft een grotere binnenplaats.

In augustus 1993 bracht paus Johannes Paulus II een bezoek aan het klooster, zijn toespraak hangt ingelijst aan de muur en is in meerdere talen vertaald.
Toen wij het klooster bezochten werd er net een dienst gehouden, we hebben wel even staan gluren maar zijn dus niet verder gekomen dan het binnenplein.

We hebben verder nog even op het plein rondgewandeld en zijn een markt opgelopen, daarna weer terug naar de auto, op naar Merida.

Aangekomen in Merida hadden we het plan om de stad te bekijken, maar het is hier echt ongelofelijk druk. Met een temperatuur van ondertussen ruim 38 graden besluiten we het eea maar vanuit de auto te bekijken en we laten de stad dan ook al snel achter ons en rijden door naar ons hotel in Uxmal.

We checken in en na een late lunch liggen alweer snel bij het zwembad. Een verfrissende duik is het niet, het water is gewoon warm en het voelt alsof je in een grote badkuip zwemt.

Op een gegeven moment begint het hard te waaien en komen er donkere wolken aan, we liggen er helemaal,klaar voor, kom maar op met die bui.

Het personeel is druk bezig de kussens en hangmatten naar binnen te halen en vinden ons maar vreemd volgens mij. Maar hoe donker het ook wordt, de bui is nooit gekomen en uiteindelijk gaan we dan ook maar terug naar de hotelkamer. Vanaf onze kamer kunnen we al een gedeelte van de Maya ruïnes zien, zo'n twee kilometer verderop?

Terwijl ik op het balkon van het uitzicht sta te genieten zie ik beneden een drietal leguanen lopen richting zwembad. Ik ben te nieuwsgierig en vind deze dieren zo mooi dat ik met de camera naar beneden ga om een paar foto's te maken. Ondertussen zitten er vijf leguanen buiten, maar ze zijn echt ontzettend schuw, helaas! Ze schieten echt alle kanten op en voor ik het weet zijn ze weg.

Er is hier verder niet veel te doen dus we vermaken ons met lezen en gamen, morgen staan we op tijd weer op om deze Maya ruïnes te bezoeken.